W tym roku listopad możemy śmiało nazwać miesiącem zamówień dla szkół, co zdają się potwierdzać wszystkie serwisy publikujące przetargi i zamówienia.
Zaczęło się od tego, że na naszym stoisku na targach ALARM 2007 w Kielcach zamiast z oczekiwanymi instalatorami i dystrybutorami sprzętu CCTV, rozmawialiśmy głównie z dyrektorami szkół. W akcie desperacji i z powodu braku środków finansowych poszukują oni rozwiązań CCTV na własną rękę, zamiast zlecić to zadanie specjalistom. Efekt jest taki, że większość instalacji CCTV w szkołach w ogóle nie będzie zgodna z uchwałą (patrz poniżej), lub będzie zgodna tylko częściowo.
W załączniku do uchwały (patrz poniżej) określono, że "urządzenia utrwalające powinny rejestrować obraz z częstotliwością 25 klatek na sekundę dla każdej kamery, z rozdzielczością nie mniejszą niż 400 linii telewizyjnych."
Ponadto, "urządzenia rejestrujące dźwięk powinny zapewnić możliwość rejestracji sygnału akustycznego w paśmie częstotliwości od 300 Hz do 6000 Hz przy dynamice 50 dB."
O ile pierwszy wymóg spełnia wiele urządzeń dostępnych na naszym rynku, o tyle drugi wymóg (audio) spełnia niestety tylko około 10% urządzeń, z reguły bardzo kosztownych.
Wielu specjalistów CCTV potrafi sobie wyliczyć, że rejestracja obrazu z rozdzielczością 400 linii telewizyjnych wymaga rozdzielczości nagrań 2CIF (704x288 lub 720x288). Jednak niewielu zdaje sobie sprawę, że nawet jeśli system nagrywa w rozdzielczości 2CIF, to metoda i stopień zastosowanej kompresji może na tyle pogarszać jakość obrazu, że rezultat odbiega od wymaganych 400 linii telewizyjnych.
Dlatego też zleciliśmy wykonanie badań, które potwierdziły, że systemy Geovision potrafią rejestrować z rozdzielczością 400 linii telewizyjnych, przy założeniu, że używana jest kompresja GeoMPEG4 ASP lub GeoH264, rozdzielczość nagrywania 720x576 (PAL D1) i oczywiście kamera zapewnia więcej niż 400 TVL. W razie potrzeby mamy na to stosowne dokumenty.
Rejestracja z rozdzielczością 2CIF, 4CIF lub PAL D1 nie stanowi problemu dla większości urządzeń CCTV, ale już rejestracja 25 kl./s dla wszystkich kamer przy tej rozdzielczości, znacząco zawęża grupę rejestratorów, przy okazji podrażając koszt inwestycji. W przypadku systemów Geovision oznacza to konieczność zastosowania topowych modeli: GV-1480, GV-2004 i GV-2008.
Warto również zwrócić uwagę na dodatkowy wymóg, że "okres przechowywania nośnika powinien być nie krótszy niż 30 dni", ale przy tym wymogu Polacy wykazali się dużą pomysłowością, bo przecież określenie "nośnik" nie musi oznaczać dysku twardego ;-) Instaluje się więc małe i bardzo tanie dyski, a dyrektorom szkół wmawia, że muszą co 2-3 dni przenosić nagrania z przepełnionego dysku na płyty DVD... W praktyce nikt tego robił nie będzie i nikt tego nie sprawdzi, a efekt wiadomy - brak nagrań.
W listopadzie przeprowadziliśmy wiele rozmów z instalatorami i dystrybutorami CCTV, specjalistami określającymi polskie normy CCTV, a nawet bezpośrednio z dyrektorami szkół, które już zamówiły konkretny system monitoringu wizyjnego.
Potwierdziło to nasze obawy, że większość instalacji w szkołach jest realizowana z pominięciem uchwały (głównie wymogu 25 kl./s), kierując się niskimi cenami urządzeń. Nie jest to zaskoczeniem tym bardziej, że przydzielane szkołom dotacje na monitoring są zbyt niskie.
Pomysłowością wykazali się instalatorzy, którzy oferują możliwie tanio instalację 2 kamer (minimalny rozmiar systemu dotowanego ok. 8 tys. zł) zgodnie z wymogiem 25 kl./s, a całą resztę kamer o innej liczbie kl./s, wykorzystując do tego dotację dla tych 2 kamer i środki własne szkoły.
Ponadto, o ile nam wiadomo w Polsce nie ma instytucji, której zlecono weryfikowanie zgodności instalacji monitoringu w szkołach z uchwałą. Czyli mamy "wolną amerykankę".
Inna sprawa, że nie do końca wiadomo dlaczego w monitoringach szkół postawiono wymóg 25 kl./s, skoro zwykle stosuje się w CCTV systemy kilkuklatkowe. A jak nie wiadomo o co chodzi, to... Najlepszy dowód, że zwykle żądni sensacji reporterzy na razie milczą na ten temat.
Podsumowując, skoro żadna instytucja nie sprawdza instalacji CCTV wykonanych w szkołach, a wymagania są - delikatnie mówiąc - nierozsądne, sytuacja prawdopodobnie nie zmieni się i nadal będą instalowane praktycznie dowolne systemy CCTV. Nie oznacza to wcale, że wszystkie szkoły będą źle monitorowane, ale biorąc udział w przetargach i realizując zamówienia na systemy monitoringu w szkołach, trzeba informować dyrektorów szkół o tych uwarunkowaniach - niech świadomie podejmują decyzje, który system wybrać dla swojej szkoły. W przeciwnym razie mogą się bardzo zdziwić widząc oferty na systemy CCTV pozornie tej samej klasy, ale o rozbieżności cenowej sięgającej od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. W razie dyskusji i wątpliwości, zawsze można poprzeć swoje argumenty dokumentami potwierdzającymi zgodność systemów Geovision z wymaganiami - dostępne na życzenie.
Przydatne linki:
UCHWAłA Nr 156/2007 Rady Ministrów z dnia 5 września 2007 r. - w sprawie Rządowego programu wspierania w latach 2007 – 2009 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach "Monitoring wizyjny w szkołach i placówkach"
Załącznik do uchwały - w/wym wymagania techniczne m.in. na stronie 4
Polska Norma PN-EN 50132-2-1 - systemy dozorowe CCTV w zastosowaniach dotyczących zabezpieczenia