Przy słabym oświetleniu dzienno-nocna kamera megapikselowa Sony przełącza się z trybu kolorowego do trybu monochromatycznego. Czułość kamery 0.8 lux wzrasta wtedy do 0.15 lux (a jest to zaledwie około 15% światła, jakie zapewnia jedna świeczka). Zarówno w trybie kolorowym, jak i monochromatycznym, kamera dostarczy obraz o rozdzielczości 1.3 megapiksela (1280x960).
Funkcja Light Funnel dostępna wyłącznie w kamerach megapikselowych Sony zadziała dopiero wtedy, gdy nastąpi dalsze pogorszenie warunków oświetlenia. Kamera automatycznie zmniejszy rozdzielczość do 640x480, aby w zamian dostarczyć prawie 4-krotnie jaśniejszy obraz.
Mechanizm Light Funnel działa poprzez złączenie dwóch pikseli poziomo i pionowo w celu uformowania jednego większego piksela. Uzyskany w ten sposób obszar fotoreceptywny jest 4-krotnie większy, niż ten z pojedynczego piksela. W rezultacie czujnik konwertuje większą ilość energii świetlnej na większą liczbę elektronów w celu wyprodukowania silniejszego sygnału elektrycznego.
Mimo, że aktywacja funkcji Light Funnel powoduje redukcję rozdzielczości obrazu do 640x480 (VGA), użyteczność uzyskanego jasnego nagrania jest nieporównywalnie większa, niż ciemnego nagrania o wysokiej rozdzielczości.
Funkcja Light Funnel może być aktywowana automatycznie w zależności od zmieniających się warunków oświetlenia, lub na zasadzie harmonogramu, co umożliwia operatorom monitorowanie poruszających się obiektów po zmierzchu bez konieczności zmiany ustawień kamery.
Poniżej prezentujemy porównanie kamer konwencjonalnych z kamerami megapikselowymi Sony (obrazy są symulacjami):
- Obrazy A pochodzą z kamery konwencjonalnej w trybie kolorowym i monochromatycznym (nocnym).
- Obrazy B pochodzą z kamery megapikselowej Sony. Dwa pierwsze są w trybie kolorowym 1.3MPix, następne dwa w trybie monochromatycznym 1.3MPix. Ostatni z obrazów prezentuje działanie funkcji Light Funnel - w niezwykle trudnych warunkach oświetlenia kamera zredukowała rozdzielczość obrazu, ale w zamian uzyskała blisko 4-krotnie jaśniejszy obraz, niż typowe kamery megapikselowe.
- Obrazy C pochodzą z typowej kolorowej kamery megapikselowej. Sekwencja obrazów pokazuje kolejne fazy pogarszania warunków oświetlenia, aż do całkowitego zaniku obrazu.
- Obrazy D pochodzą z typowej dzienno-nocnej kamery megapikselowej nie zawierającej funkcji Light Funnel. Pierwsze dwa obrazy są w trybie kolorowym, podczas gdy następne trzy są w trybie monochromatycznym (nocnym).
|